
به گزارش شهر و صنعت، آرامگاه سعدی؛ مدیر مرکز سعدیشناسی با بیان اینکه باغ موزه سعدیه حداقل استانداردهای لازم در زمینه خدمات به بازدیدکنندگان را ندارد، از آغاز مطالعات برای بازافرینی این مکان فرهنگی خبر داد.
تاریخچه آرامگاه سعدی
فقط شاعری به بزرگی سعدی میتوانست با حضورش خانقاهی را به آرامگاهی چون آرامگاه سعدی تبدیل کند. شیخ شیراز تا پایان عمرش در این مکان زندگی کرد تا اینکه در نهایت به خاک سپرده شد. حالا نوبت عاشقانش رسیده تا تنهایش نگذارند.
شمسالدین محمد از پادشاهان دوره ایلخانان برای زندهنگهداشتن بزرگی شیخ شیراز، اولین آرامگاه سعدی و مقبرهاش را بنا کرد تا همچنان مردم به نیکی از او یاد کنند. هرچند حاکم فارس بعد از مدتها دست به خرابکردن آرامگاه زد، اما کریمخان زند مردانگی خرج میدهد و دست به احیای آن میزند.
انگار کسانی نمیخواستند دست از سر سعدی بردارند، چون به سنگ قبرش هم رحم نکردند و آن را در زمان قاجار شکستند. نوبتی هم باشد، نوبت به علیاکبرخانقوامالملک شیرازی رسیده تا سنگ قبری برای قبر شیخ اجل قرار دهد.
نابودی و احیای سعدیه شیراز تا زمان پهلوی ادامه داشت. سالها گذشت و گذشت تا اینکه محسن فروغی از دانشکده هنرهای زیبا بههمراهی علیاکبر صادقی، آرامگاهی مکعبی به همراه گنبد آسمانی را در سال ۱۳۲۴ طراحی و از سال ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۱ بنا و افتتاح کنند. سعدیه شیراز در نهایت در سال ۱۳۵۳ یا ۱۳۵۴ به ثبت ملی رسید.
بازآفرینی آرامگاه سعدی کلید خورد
کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدیشناسی، درباره برنامهها و محورهای علمی یادروز سعدی در اول اردیبهشتماه ۱۴۰۴، گفت: افزون بر برنامههای فرهنگی و هنری، در بخش علمی استادان ارجمندی چون عبدالعلی دستغیب با موضوع «سعدی کاشف زیبایی»، دکتر اصغر دادبه با موضوع «نگاه سعدی به ایران»، دکتر جواد رنجبر درخشیلر با موضوع «خودآگاهی ملی در آثار سعدی»، دکتر امیرحسین ماحوزی با موضوع «روانشناسی معشوق و عاشق در غزل سعدی» و دکتر محمدامیر جلالی با موضوع «صیت سخن سعدی در چین با نگاهی به نسخههای خطی گلستان در پکن، سرودههای سعدی نگاشتهشده بر کتیبههای مسجد فنگ هوانگ و برخی از ظروف هنری موزههای چین» سخن میگویند.
او افزود: علاوه بر این دفتر سیزدهم دوفصلنامه سعدیشناسی که سی و یکمین دفتر سعدیشناسی است، همزمان با یادروز سعدی منتشر میشود.
آرامگاه سعدی نیازمند بازآفرینی و استانداردسازی
کمالی سروستانی با توجه به اهمیت جایگاه سعدی در زبان و ادب فارسی و نیز هویت ایرانی و توسعه گردشگری گفت: آرامگاه سعدی با همۀ زیبایی و خاطرهانگیزی نیازمند توجه و اعتبار ویژه برای بازآفرینی و استانداردسازی این فضای تاریخی و فرهنگی است.
متأسفانه هماینک مجموعه باغ موزه سعدیه که از آثار بااهمیت در فرهنگ هویتی، ادبی و گردشگری سرزمین ما است، حداقل استانداردهای لازم در زمینه خدمات به بازدیدکنندگان را ندارد؛ با توجه به همین ضرورتها مرکز سعدیشناسی با همکاری معماران، طراحان و مهندسان برجسته مطالعه اولیه در این زمینه را آغاز کرده است.
به گفته وی؛ در این مطالعات به طراحی، بازآفرینی و استانداردسازی بخشهای مختلف این مجموعه ارزشمند از جمله فضای سبز، نورپردازی، سیستم صوتی و تصویری، کافه و رستوران، کتابخانه و موزه تخصصی سعدی، خدمات گردشگری و پژوهشی، فروشگاههای فرهنگی، نمازخانه، ساماندهی ورودی، اپلیکیشنهای راهنمای گردشگران و سرویسهای بهداشتی پرداخته شده است.
او ابراز امیدواری کرد با حمایت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استانداری فارس و شهرداری شیراز و نیز خیرین فرهنگی و علاقهمندان به زبان و ادب فارسی، سعدیه به جایگاهی درخور تبدیل شود.
«سعدییار» رونمایی میشود
مدیر مرکز سعدیشناسی همچنین در رابطه با رونمایی از «سعدییار» گفت: در جهت پیوند آثار سعدی با فنآوری نوین و امکان استفاده کاربران علاقهمند به خوانش درست و درک و پژوهش در آثار سعدی، طراحی و برنامهنویسی هوش مصنوعی تخصصی سعدیشناسی با عنوان «سعدییار» آغاز شده است که در اول اردیبهشت بخش غزلیات آن معرفی میشود.
آرامگاه سعدی، حکیمِ عاشق
کمالی در ادامه با اشاره به نامگذاری این روز در سال ۱۳۷۶ و برگزاری نخستین یادروز سعدی در اول اردیبهشت ۱۳۷۷ در شیراز در وصف این روز گفت: خجسته باد ترنم نوبهاری دیگر و عطرافشانی اردیبهشتی دیگر، که نخستین روز جلالیاش مزّین بهنام سعدی بزرگ است.
ستارهای خوشآوازه که بلندای نامش، آفاق را درنوردیده و منتهای کلامش، دلهای بسیاری را ربوده است. همو که سِحر کلامش، جانها را به صیقل مینشیند و واژههایش، همچون نسیم سحرگاهی، روح را به ضیافت معنا میبرد.
خردمندی اخلاقمدار، که غزلهایش از مشک ناب، سرشته شده و نثرش، آیینهای است تمامنما از عقل و عشق؛ چنانکه اگر نسیمی از گلستانش بوزد، دلهای پژمرده را شکوفا سازد و اگر سطری از بوستانش بر دلها افتد، تاریکنای جهل، به روشنان بدل گردد؛ از اینروست که او را حکایتگر جاودانگی انسان در پرتو دانایی میدانند و شیرازهبند فرهنگ و ادب و هنر و حکمت. او را حکیمِ عاشق باید خواند؛ آنکه در خلق آثارش، خوشهچین معرفت و عاشقِ حقیقت بوده است.
آرامگاه سعدی؛ شاعرانهای در بیهمتا در شیراز
کلامش، بارانی است از رحمت بر کویر خوشیده جانها و نسیمی است دلفریب بر برگهای خزانزده دلها. همو که واژههای نشسته در پرنیان معنایش، بر بساط زمانه گستریده شده و عام و خاص بر خرمن سخنش، به خوشهچینی نشستهاند.
مراسمهای فرهنگی، هنری و علمی یادروز سعدی با همکاری استانداری فارس، ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس و مرکز سعدیشناسی در روزهای ۳۰ فروردینماه تا اول اردیبهشتماه در شیراز و برخی از شهرهای ایران و جهان برگزار میشود.
همچنین، نشست علمی یادروز سعدی از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه، اول اردیبهشتماه، در تالار گلستان آرامگاه سعدی خواهد بود.
انتهای پیام/