
به گزارش شهر و صنعت، خودروسازی ایران خودرو در برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده خود، همانطور که پیشبینی میشد، با حاشیههایی گسترده همراه شد. این حاشیهها از هفتهها قبل و به دلیل فضاسازیهای سیاسی و رسانهای پیرامون مدیریت این شرکت آغاز شد، بهطوری که برگزاری جلسه با تأخیری هفتساعته روبهرو شد.
این تأخیرها باعث شد که در نهایت جلسه با پافشاری سهامداران برگزار شود و پس از ۹ ساعت معطلی، ترکیب جدید هیئت مدیره شرکت خودروسازی ایران خودرو مشخص گردد.

خودروسازی: بخش خصوصی بالاخره هدایت بزرگترین خودروسازی را به دست گرفت
اعلام نتیجه جلسه و تأسیس هیئت مدیره جدید
در پی ماراتن ۹ ساعته که در مجمع عمومی ایران خودرو انجام شد، سهامداران در نهایت با عضویت شرکتهای خدمات گستر صبا انرژی، سرمایه گنجینه ایرانیان، بهینه سازان بهمن، اعتبار آفرین و مدیریت سرمایهگذاری ملی ایران در هیئت مدیره موافقت کردند و به این ترتیب، مدیریت بزرگترین خودروسازی کشور به بخش خصوصی سپرده شد.
در این مجمع، ۵۱.۷۹ درصد از سهامداران حاضر بودند و در حالی که برگزاری این مجمع با مشکلات فراوانی روبهرو بود، سرانجام تکلیف هیئت مدیره جدید شرکت مشخص شد. از هفتهها قبل، فضای مجازی و رسانهها پر از بحث و جدل درباره سرنوشت مدیریت این شرکت و واگذاری آن به بخش خصوصی بود.
فضاسازیها و اعتراضات حقوقی و سیاسی
حواشی این مجمع تنها به چند ساعت قبل از برگزاری محدود نمیشد. از هفتهها قبل که موضوع واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی مطرح شد، افراد سیاسی و نمایندگان مجلس وارد گود شدند و برای جلوگیری از این واگذاری، فشارهای مختلفی وارد کردند. این دو گروه در واقع به دو هدف مختلف میاندیشیدند: یکی به دنبال حفظ ساختار دولتی ایران خودرو بود و دیگری در پی ورود بخش خصوصی به مدیریت این خودروسازی بزرگ.
حتی پیش از برگزاری جلسه مجمع، در فضای مجازی شایعاتی منتشر شد که از احتمال لغو یا به تعویق افتادن آن خبر میدادند. از جمله این شایعات نامهای بود که از سوی فرشاد مقیمی، رئیس ایدرو، منتشر شد و از سهامداران حقوقی ایران خودرو خواسته شد تا به دستور دادستانی کشور، از برگزاری مجمع خودداری کنند.
پافشاری برای اجرای قانون اصل ۴۴ و چالشهای قانونی
این فشارها و چالشها بر سر واگذاری سهام ایران خودرو به بخش خصوصی به هیچ وجه بیپاسخ نماند. معاون دادستانی کل کشور نیز بهطور رسمی نامهای به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال کرد و از وی خواست تا از انجام هرگونه واگذاری سهام ایران خودرو تا زمان قطعیت ابلاغ و اجرای رای قطعی هیأت تجدید نظر شورای رقابت جلوگیری کند.
در حالی که این موارد قانونی و قضائی ایجاد ابهام کرده بود، در نهایت بر اساس قوانین و روندهای حاکمیت شرکتی، جلسه مجمع عمومی طبق روال قانونی برگزار شد و مسئولین قضائی و سازمان بورس نیز بهطور رسمی اعلام کردند که مانعی برای برگزاری آن وجود ندارد.

خودروسازی: بخش خصوصی بالاخره هدایت بزرگترین خودروسازی را به دست گرفت
پخش زنده و اعتراضات سهامداران در فضای مجازی
در حین برگزاری مجمع، برخی از سهامداران با استفاده از شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام اقدام به پخش زنده جلسه کردند و اعتراضات خود را در فضای مجازی مطرح ساختند. این اعتراضات بیشتر بر سر مسائل مدیریتی و عملکرد زیانده ایران خودرو بود که سالهاست در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی و کاهش کیفیت محصولات خود است. بسیاری از سهامداران معتقد بودند که باید تغییرات اساسی در نحوه مدیریت این خودروسازی بزرگ صورت گیرد.
رایگیری برای هیئت مدیره و پایان انتظارها
سرانجام، پس از اتمام تمامی حواشی و مشکلات، رایگیری برای انتخاب رئیس مجمع و اعضای هیئت مدیره آغاز شد. در پایان، با حضور ۵۱.۷۹ درصد سهامداران، جلسه مجمع رسمیت یافت و رایگیری برای انتخاب اعضای هیئت مدیره انجام شد. در نهایت، پنج شرکت خصوصی شامل خدمات گستر صبا انرژی، سرمایه گنجینه ایرانیان، بهینه سازان بهمن، اعتبار آفرین و مدیریت سرمایهگذاری ملی ایران، به عضویت هیئت مدیره ایران خودرو درآمدند

خودروسازی: بخش خصوصی بالاخره هدایت بزرگترین خودروسازی را به دست گرفت
نشر اخبار کذب و اعتراض به قانونگریزیها
اما در این میان، مشکلاتی نیز وجود داشت. در حالی که مجمع در حال برگزاری بود، دستنوشتهای در سامانه کدال منتشر شد که اعلام میکرد مجمع به حد نصاب نرسیده است. این اقدام باعث اعتراض برخی از سهامداران شد که آن را نشر اکاذیب دانستند و خواستار برخورد با این تخلف شدند. همچنین سیستمهای پخش زنده و میکروفنهای سالن قطع شدند که این نیز به شائبههای موجود در خصوص مانعتراشیهای عمدی دامن زد. در نهایت، با واکنشهای سریع، سیستمها دوباره وصل شدند و روند برگزاری جلسه ادامه یافت.
خلاصه و نتیجهگیری: مدیریت جدید و آینده ایران خودرو
به گزارش شهر و صنعت، پس از رایگیری و انتخاب هیئت مدیره جدید، بزرگترین پروژه خصوصیسازی در تاریخ خودروسازی ایران به ثمر نشست. با توجه به مشکلات مالی و تولیدی که ایران خودرو طی سالها تجربه کرده است، مدیریت جدید امیدوار است با استفاده از تجربه و تخصص بخش خصوصی، به بهبود کیفیت محصولات، افزایش تیراژ تولید و کاهش زیانهای انباشته شده در این شرکت کمک کند.

خودروسازی: بخش خصوصی بالاخره هدایت بزرگترین خودروسازی را به دست گرفت
این تغییرات نهتنها به معنای یک تحول بزرگ در مدیریت ایران خودرو است، بلکه نمایانگر گامی مهم در اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی و حرکت به سوی کاهش تصدیگری دولت در بخشهای اقتصادی کشور است. این امر همچنین میتواند نشاندهنده مسیر جدیدی برای رشد و توسعه صنعت خودروسازی کشور در دوران پس از خصوصیسازی باشد.
انتهای پیام/