
به گزارش شهر و صنعت از رباطکریم، رئیس آموزشوپرورش شهرستان رباطکریم با اشاره به کمبود شدید فضای آموزشی در شهر پرند گفت: ما در شهر پرند شاهد رشد جمعیتی چشمگیری هستیم که با توجه به کمبود فضاهای آموزشی و زیرساختی، طی سال های آینده با بحران فضای آموزشی در پرند روبرو خواهیم شد و خواستار توجه ویژه مسؤولان به این موضوع هستم.
زنگ هشدار سبقت جمعیت دانش آموزی پرند از فضاها و سرانه های آموزشی به صدا درآمد
بابک عسگری رئیس آموزشوپرورش شهرستان رباطکريم صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل اداره آموزشوپرورش شهرستان رباطکریم برگزار شد، با اشاره به رشد جمعیت دانشآموزی پرند، اظهار کرد: جمعیت دانشآموزی پرند سال گذشته حدود ۳۷ هزار نفر بود که پیشبینی میشود امسال به ۴۰ هزار نفر برسد.
به گفته عسگری، این افزایش چشمگیر جمعیت دانشآموزی در حالی رخ داده که شهرستان تنها ۷۹ مدرسه و ۴۴ فضای آموزشی دارد؛ ظرفیتی که به هیچوجه پاسخگوی نیاز فعلی نیست.
وی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی در این شهر پایینتر از استانداردهای کشوری است، افزود: میانگین سرانه فضای آموزشی در شهرستان ۳.۸ مترمربع بهازای هر دانشآموز است، درحالیکه این عدد در پرند تنها ۲.۷ مترمربع بوده و حدود ۲.۷ متر پایینتر از استاندارد کشوری یعنی ۵.۵ مترمربع است. این مسئله واقعاً نگرانکننده و نیازمند تصمیمگیری فوری است.
رئیس آموزشوپرورش رباطکریم ادامه داد: در حال حاضر از ۳ هزار کلاس درس موجود در سطح شهرستان، حدود ۹۶۰ کلاس با تراکم بالای ۳۵ دانشآموز اداره میشوند؛ درحالیکه استاندارد در دوره ابتدایی ۲۶ دانشآموز در هر کلاس است. این تراکم بالا بهویژه در پرند به مرز هشدار رسیده است.
وی با تأکید بر لزوم تأمین زیرساختهای آموزشی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به شرایط مطلوب، دستکم به ساخت ۳۴ تا ۳۵ مدرسه جدید در مقاطع ابتدایی و متوسطه در پرند نیاز داریم تا بتوانیم کیفیت آموزشی را ارتقا دهیم.
رئیس آموزشوپرورش رباطکریم خاطرنشان کرد: در بازدید از برخی مدارس پرند مشاهده شد که کلاسها به شدت شلوغ هستند و افزایش بیرویه جمعیت، مدیریت آموزشی را با چالش جدی روبهرو کرده است.
عسگری با تأکید بر ضرورت تسریع در تکمیل پروژههای مدرسهسازی، بیان کرد: اگر طرحهای در دست احداث در سال آینده به بهرهبرداری نرسند، شهرستان با بحران واقعی در حوزه آموزش مواجه خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به انتخاب معاونان و همکاران مجموعه، اظهار داشت: تلاش کردهایم در چینش نیروها از افراد متعهد، متخصص و با تجربه استفاده کنیم. امروز ترکیب مدیریتی آموزش و پرورش رباط کریم در سطح اداره کل شهرستان های استان تهران قرار دارد، چرا که بسیاری از همکاران سابقه فعالیت در اداره کل آموزش و پرورش استان را دارند.
بابک عسگری با اذعان به اینکه آسیب های اجتماعی دانش آموزی پرند نگران کننده است، گفت: از ۱۰ آسیب اجتماعی دانش آموزی سطح شهرستان ۹ آسیب آن برای شهر پرند است.متاسفانه هیچ زیرساختی برای پرند آماده نیست.
وی با اشاره به اینکه باید به دانش آموزان نگرش و هدف بدهیم، تاکید کرد: اتفاقات اجتماعی که برای دانش آموز می افتد به دلیل نداشتن هدف است، باید هدف وامید به دانش آموز بدهیم، تا روزهای روشنی برای این عزیزان رقم خورد. به خصوص مرحله متوسطه دختران اول، باید بیشترین دقت و تفکر لازم را داشته باشیم و از همه ظرفیت ها برای راهنمایی، مشاوره و هدایت تحصیلی فرزندانمان انجام دهیم.
عسگری بیان کرد: از شروع به کارم در آموزش و پرورش این مساله را به جد دنبال می کنم، دو مدیر مدرسه را ماه اول شروع به کارم در آموزش و پرورش که دیدیم در این موضوعات چالش برانگیز بودند، با توجه به عملکردشان استعفا دادند که درنهایت منجر به تغییر در مدیریت مدرسه شد.
رئیس آموزشوپرورش رباطکریم عنوان کرد: ما برای حل و رفع دغدغه های اجتماعی دانش آموزان عزیز بخصوص در پرند همه همت و تلاشمان را به کار گرفتیم و با داشتن کارشناسان برجسته و حمایت سایر سازمان ها و دستگاه ها مرتبط، روزهای روشنی رقم خواهد خورد.
وی با اشاره به مشکلات سالهای گذشته در فرآیند هدایت تحصیلی گفت: در ایام تابستان و هنگام انتخاب رشته، دانشآموزانی که امتیاز لازم برای رشتههای نظری و ریاضی را کسب نمیکردند و تنها امکان ورود به رشتههای فنیوحرفهای یا کاردانش را داشتند، برای پیگیری به اداره مراجعه میکردند. به دلیل حجم بالای مراجعات، امکان پاسخگویی دقیق و جامع از ما گرفته میشد.
عسگری افزود: برای رفع این مشکل، مرکز مشاورهای ایجاد کردیم تا دانشآموزان با مراجعه به آن، از راهنمایی مشاوران مجرب بهرهمند شوند. این اقدام علاوه بر کاهش فشار مراجعات، باعث شد دانشآموزان با دریافت مشاوره صحیح و قانعکننده، به سمت رشتههای متناسب با استعداد، علاقه و توانمندی خود هدایت شوند.
رئیس آموزشوپرورش رباطکریم این طرح را اقدامی خلاقانه و موثر در سطح شهرستانهای استان تهران دانست و ابراز امیدواری کرد با ادامه چنین ابتکاراتی، انتخاب رشته برای دانشآموزان به تجربهای آگاهانه و سازنده تبدیل شود.
بابک عسگری، رئیس آموزش و پرورش شهرستان رباط کریم، با بیان اینکه کمبود فضای آموزشی از مهمترین دغدغههای این شهرستان است، اظهار داشت: براساس بررسیهای کارشناسی، برای جبران نیاز موجود، باید ۶۳ مدرسه جدید در رباط کریم ساخته شود.
وی با اشاره به برنامهریزیهای انجام شده افزود: در سال نخست، ۲۸ پروژه ساخت و ساز تعریف کردهایم که از این تعداد، ۱۸ پروژه وارد فاز عملیاتی شده است خوشبختانه، ۶ مدرسه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید به بهرهبرداری میرسد و پذیرای دانشآموزان خواهد بود.
رئیس آموزشوپرورش رباطکریم ادامه داد: هماکنون ۱۲ پروژه دیگر با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۸۰ درصد در حال اجراست. همچنین برای ۱۰ پروژه جدید زمین مورد نیاز تهیه و نقشهها آماده و به اداره نوسازی معرفی شده است.
عسگری با تاکید بر اهمیت نقش خیرین مدرسهساز گفت: در کنار تلاشهای دولت، دو پروژه عمرانی با کمک خیرین وارد مرحله خشتگذاری شده و انتظار میرود ۸ پروژه باقیمانده نیز با همت اداره نوسازی یا همراهی خیرین بزرگوار به سرانجام برسد.
وی خاطرنشان کرد:توسعه فضاهای آموزشی، نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت برای آینده فرزندان این شهرستان است و امیدواریم با همدلی و همراهی همه ظرفیتها، این کمبودها هرچه سریعتر جبران شود.
رئیس آموزشوپرورش رباطکریم اظهار امیدواری کرد و گفت: با همکاری دستگاههای مسئول، خیرین مدرسهساز و شرکتهای عمرانی، روند توسعه فضاهای آموزشی سرعت بگیرد تا دانشآموزان رباطکریم در شرایط بهتری تحصیل کنند.
عسگری در پایان با اشاره به موفقیتهای تحصیلی دانشآموزان منطقه خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات، دانشآموزان پرند درخشان عمل کردهاند؛ بهگونهای که امسال ۲ نفر از دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان شهرستان موفق به کسب رتبههای ۷ و ۹ کنکور ریاضی شدند که این افتخار بزرگی برای پرند و شهرستان رباطکریم است.
برای دسترسی سریعتر به اخبار شهرستان رباطکریم و پرند، صفحه استان تهران را از اینجا دنبال کنید.
انتهای پیام/
https://shahrosanaatkhabar.ir/?p=22867