
به گزارش شهر و صنعت، فریدون جیرانی، نویسنده، کارگردان و منتقد سینما، به بررسی وضعیت سینما و تغییرات اخیر در آن پرداخت و با اشاره به پویایی و تحولاتی که در دورههای مختلف در صنعت سینما رخ داده، بهویژه تأثیرات مدیریتهای مختلف بر روند تولید و اکران فیلمها، اظهار داشت که اکنون به برکت دولت و مدیریت جدید، فیلمهایی که پیشتر در دولت قبل به دلایل مختلف، خصوصاً مسائل اجتماعی، از اکران آنها جلوگیری میشد، اکنون روی پرده سینماها قرار گرفتهاند.
وی افزود: فیلمهایی چون «پیرپسر» و «قاتل وحشی» که متعلق به دوره قبل هستند و قادر به نمایش در آن زمان نشدند، اکنون بهعنوان آثار قابل توجه در عرصه سینما به نمایش درآمدهاند. فریدون جیرانی جیرانی تأکید کرد که این امر نشاندهنده توانمندی مدیریت جدید در باز کردن فضا برای اکران و نمایش آثار سینمایی است، که بسیاری از آنها حاوی پیامهای اجتماعی مهم و برجسته هستند.
سینما در دوران جدید: بهبود یا محدودیت؟
این منتقد سینما در ادامه به فیلمهای اجتماعی که در فضای مجازی نمایش داده شدند اما در سینما به اکران نرسیدند، اشاره کرد و گفت: «برادران لیلا»، «شب، داخلی، دیوار»، و «ترفیق» از جمله این آثار هستند که علیرغم کیفیت بالا در سینما به نمایش درنیامدند. فریدون جیرانی همچنین اشاره کرد که در جشنواره اخیر فیلمهایی مانند «لاکپشت» را دیده که از نظر وی فیلمی بسیار خوب بوده است. وی در این زمینه توضیح داد که در این دوران و بهخصوص در شرایط فعلی، مدیریت جدید توانسته فضای بهتری برای نمایش فیلمهایی با محتوای اجتماعی فراهم کند.
بررسی وضعیت فیلمهای جشنواره امسال
فریدون جیرانی درباره تجربه خود از جشنواره فیلم امسال نیز گفت که به دلیل محدودیتهای زمانی، قادر به دیدن تمام فیلمها نبوده است، اما برخی از آثاری که دیده، نظیر «زیبا صدایم کن» ساخته صدرعاملی، را تحسین کرده است. وی همچنین به فیلم جدید حاتمیکیا اشاره کرد و بیان کرد که این فیلم تفاوتهایی اساسی با آثار پیشین این کارگردان دارد و اثری قابل تأمل و تحلیل است.
تحولات سینما در چند سال اخیر
در خصوص تغییرات در سینمای ایران و تحولات کیفی و کمی جشنوارهها در سالهای اخیر، فریدون جیرانی معتقد است که در سه سال گذشته، یک مدیریت فرهنگی بر سر کار آمده که تلاش کرده است تا سینما را از فضای اجتماعی به سمت موضوعات دیگر که بیشتر بهنوعی در راستای باورهای انقلاب و ایدئولوژیهای خاص است، هدایت کند. وی افزود: این مدیریت در عمل نتوانست به بازگشت به آن باورها دست یابد، چرا که فیلمهای ساختهشده در این دوره عمدتاً ضعیف، ارگانی، سفارشی و فاقد عمق لازم بودند و در نهایت فقط موجب محدودیت سینمای اجتماعی شدند.
سینما بهعنوان سرگرمی ضروری است
فریدون جیرانی در پاسخ به حضور گسترده فیلمهای کمدی در سینماها، بر این باور است که سینمای کمدی، اگرچه ممکن است مورد انتقاد قرار گیرد، بهعنوان یک بخش از سینمای عامهپسند و سرگرمی، جایگاه خود را در سینما دارد و برای جامعه ضروری است. وی خاطرنشان کرد که سینما بهویژه در دورانهای بحرانی مانند بحران کرونا، به فیلمهای کمدی نیاز داشت تا سالنهای سینما را زنده نگه دارد و این فیلمها بهویژه در دوران محدودیتهای اجتماعی توانستهاند به حفظ بقای سینما کمک کنند.
ایجاد فضایی برای سینمای اجتماعی
فریدون جیرانی همچنین اظهار داشت که باید فضایی برای سینمای اجتماعی باز شود و به این نوع سینما آزادی داده شود تا بتواند بهطور مؤثر به جامعه نزدیک شود. وی معتقد است که سینما باید با جامعه همگام شود و در حال حاضر به نظر میرسد که سینما از جامعه عقبتر است و این نیاز به باز شدن فضای آزادی برای سینماگران دارد. جیرانی اضافه کرد که انتقاد از فیلمهای کمدی و فیلمهای عامهپسند بیثمر است و باید بهجای آن، فضایی برای رشد سینمای اجتماعی فراهم شود.
نتیجهگیری: نیاز به حمایت از سینمای آزاد
در انتها، فریدون جیرانی با اشاره به وضعیت کنونی سینما و چالشهای آن، بر این نکته تأکید کرد که سینمای ایران به آزادی نیاز دارد تا بتواند از تمامی استعدادها و ظرفیتهای خود بهرهبرداری کند. او معتقد است که در فضای بسته و محدود، ابتذال رشد میکند و تنها در صورتی که سینماگران آزادانه کار کنند و سینما بهطور کامل با جامعه در ارتباط باشد، میتوانیم شاهد رشد و تحول واقعی در سینمای ایران باشیم.

فریدون جیرانی
سینمای جشنواره فجر: بازتاب دولت گذشته
فریدون جیرانی در پایان به این نکته اشاره کرد که فیلمهای حاضر در جشنواره امسال عمدتاً بازتابدهنده دوران دولت قبل هستند و موضوعات سیاسی مانند جنگ، انقلاب و مجاهدین خلق در این فیلمها برجسته است. وی بیان کرد که این فیلمها بیشتر برای گرفتن مجوز اکران ساخته شدهاند و در واقع، هیچکدام از فیلمهای امسال بازتابدهنده سیاستهای دولت جدید نیستند. جیرانی در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت جدید به وعدههای خود برای آزادی عقیده و حمایت از سینمای آزاد وفادار بماند.
انتهای پیام/