
به گزارش شهر و صنعت، بیمه ویژه اربعین ۱۴۰۴ با پوششهای مالی، درمانی و امدادی برای زائران فعال شده و از مبدا تا بازگشت را پوشش میدهد و شامل خدمات درمانی در ایران و عراق است.
هر آنچه درباره بیمه ویژه اربعین ۱۴۰۴ باید بدانید
با آغاز ثبتنام زائران اربعین حسینی در سامانه سماح، انتخاب بیمه ویژه اربعین یکی از مراحل الزامی این فرایند است. بیمه اربعین ۱۴۰۴ در قالب سه بسته با قیمتها و پوششهای متفاوت ارائه میشود که کاملترین آن، خدمات امداد و نجات هلال احمر را نیز در بر میگیرد.
ثبتنام سفر اربعین ۱۴۰۴ از طریق سامانه سماح آغاز شده و بر اساس الزامات ستاد مرکزی اربعین، تمامی زائران موظف به تهیه بیمهنامه سفر هستند. هدف از این الزام، ارائه خدمات درمانی، امدادی و پوشش حوادث احتمالی در مسیر پیادهروی یا اقامت در عراق است.
جزئیات بیمه ویژه اربعین ارائه شده به زائران در سامانه سماح
بیمه ویژه اربعین امسال در سه سطح قیمتی به شرح زیر ارائه میشود:
بسته پایه: به قیمت ۸۵ هزار تومان
بسته میانی: به قیمت ۱۰۰ هزار تومان
بسته کامل: به قیمت ۱۱۵ هزار تومان
بر اساس اعلام منابع رسمی، بسته ۱۱۵ هزار تومانی، کاملترین پوشش را در اختیار زائران قرار میدهد که شامل موارد زیر است:
فوت عادی: تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان
فوت ناشی از حادثه، نقص عضو یا ازکارافتادگی دائم: تا سقف ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان
هزینههای درمان بستری: تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان
هزینههای درمان سرپایی و پاراکلینیکی: تا سقف ۲۰ میلیون تومان
پوشش امداد و نجات (هلال احمر)
شروع پوشش: از درب منزل در ایران تا بازگشت از سفر
بنا بر مصوبه ستاد مرکزی اربعین همه زائران باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند و مبلغ ۲۵ هزار تومان هم به منظور جبران هزینههای ارائه خدمات درمانی کمیته امداد و نجات جمعیت هلال احمر پرداخت کنند. بر این اساس حق بیمه با احتساب سرانه مربوط به خدمات درمانی جمعیت هلال احمر (جمعاً یکصد چهل هزار تومان) است.
مدت اعتبار، مدارک لازم و تفاوت بیمه ویژه اربعین
مدت اعتبار بیمه از ۱۲ ساعت قبل از حرکت زائر (پرواز یا سفر زمینی) آغاز و تا ۱۲ الی ۲۴ ساعت پس از بازگشت ادامه دارد. همچنین حداکثر مدت اقامت تحت پوشش در عراق، برای اقامتهای زیر ۹ روز تا ۱۰ روز، و برای اقامتهای طولانیتر، تا ۳۰ روز در نظر گرفته شده است. برخی شرکتها نیز بیمههایی با پوشش تا ۶۲ روز ارائه میدهند.
زائران در صورت بروز حادثه برای دریافت خسارت باید مدارکی نظیر گزارش پزشک، تأییدیه مراکز درمانی عراق، مدارک شناسایی (گذرنامه و کارت ملی)، و در صورت فوت، گواهی فوت، گواهی انحصار وراثت و رسید ثبتنام در سامانه سماح را ارائه دهند. همچنین در صورت نقص عضو یا ازکارافتادگی دائم، ارائه گزارش حادثه توسط مقام ذیصلاح، گواهی پایان درمان و غیرقابل درمان بودن نقص، مدارک شناسایی و گذرنامه، مستندات کامل پزشکی، تأیید کتبی بیمهگزار در صورت کسری مدارک و تأییدیه ثبتنام در سامانه سماح مورد نیاز است.
زائران و ذینفعان در صورت وقوع حادثه، باید حداکثر ظرف ۹۰ روز از وقوع، مدارک لازم را به شرکت بیمه ارائه دهند.
در کنار بیمههای رسمی ارائهشده از طریق سماح، برخی شرکتهای بیمه خصوصی نیز بیمهنامههای ویژه عتبات عالیات را عرضه میکنند. با این حال، این بیمهها معمولاً پوشش محدودی دارند (فوت تا ۵۰ میلیون، درمان تا ۵ میلیون تومان) و فاقد خدمات امداد و نجات یا انتقال هوایی هستند؛ همچنین ممکن است از سوی ستاد اربعین یا مراکز درمانی عراق به رسمیت شناخته نشوند.
به گفته مسئولان، بسته ۱۱۵ هزار تومانی بهعنوان گزینه پیشنهادی رسمی برای زائران معرفی شده و استفاده از آن میتواند در شرایط اضطراری، تضمینکننده دریافت خدمات مناسب درمانی و امدادی باشد.
خدمات اجرایی بیمه ویژه اربعین
علاوه بر تعهدات مالی، خدمات اجرایی زیر برای تسهیل ارائه خدمات درمانی و امدادی در ایران و عراق پیشبینی شده است:
استقرار نمایندگان بیمه در مبادی خروجی مرزها و بیمارستانهای عراق با لباس متحدالشکل
هماهنگی با دانشگاههای علوم پزشکی استانهای مرزی برای ارائه خدمات درمانی
انعقاد قرارداد با جمعیت هلالاحمر برای پوشش هزینههای امداد، انتقال بیماران، و انتقال اجساد
پوشش بیمهای از درب منزل در سفرهای هوایی و از ساعت ۰۰:۰۰ روز قبل از خروج در سفرهای زمینی
مدت پوشش بیمهای در عراق تا سقف ۲۰ روز بر اساس تاریخ مهر گذرنامه
زائران باید توجه داشته باشند که پس از ثبتنام در سامانه سماح، رسید ثبتنام و بیمه ویژه اربعین خود را دریافت و در طول سفر همراه داشته باشند. این رسید برای دریافت خدمات بیمهای الزامی است.
انتهای پیام/
https://shahrosanaatkhabar.ir/?p=20935