
به گزارش شهر و صنعت، معلم نمونه کشوری؛ وزارت آموزش و پرورش، فرآیند انتخاب ۲۴ معلم نمونه کشوری را توضیح داد.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش از تقدیر از ۲۴ معلم نمونه کشوری خبر داد و گفت: برای نخستینبار ۴ معلم از مدارس غیردولتی نیز مورد تقدیر قرار میگیرند.
۲۴ معلم نمونه کشوری چگونه انتخاب شدند؟
علی باقرزاده، رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش، در نشست صمیمانه وزیر آموزش و پرورش با ۲۴ معلم نمونه کشوری که امروز، شنبه، در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با اشاره به تحول در فرآیند انتخاب معلمان برگزیده کشور اظهار داشت: از پنج ماه پیش، مسیر تازهای در روند انتخاب معلمان آغاز شد که بهجای انتخاب صرفاً اداری، بر کشف معلمان و جلب مشارکت جدی آنان و سایر ذینفعان اصلی جریان تعلیم و تربیت متمرکز شد.
وی افزود: برای نخستینبار، نظرخواهی از دانشآموزان، اولیا، معلمان و سایر همکاران آموزشی و اداری مدارس بهصورت سازمانیافته انجام شد؛ مشارکتی که طی آن، رکورد تاریخی در میزان مشارکت معلمان در این فرآیند شکسته شد. در بیست سال گذشته، چنین مشارکت گستردهای سابقه نداشته است.
باقرزاده ادامه داد: ۵۹۳ هزار و ۴۶۶ معلم واجد شرایط وارد فرآیند ارزیابی شدند. برای ارزیابی دقیق این مجموعه گسترده، کمیتههای ارزیابی در سطح مدارس با حضور بیش از ۱۷۵ هزار نفر از مدیران، معاونان، نمایندگان اولیا، دانشآموزان و راهبران آموزشی تشکیل شد.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش تصریح کرد: در این فرآیند، بیش از دو میلیون دانشآموز از طریق فرمهای رسمی سامانهای در خصوص معلمان خود اظهار نظر کردند و در مجموع، بیش از ۱۰ میلیون فرم نظرسنجی توسط دانشآموزان تکمیل شد، همچنین، ۳۵ هزار معلم نیز درباره همکاران خود نظر دادند که این مشارکت منجر به تکمیل نزدیک به دو میلیون فرم ارزیابی همکارانه شد.
باقرزاده درباره نتایج مرحله نخست بیان کرد: در مرحله مدرسهای، ۴۵ هزار و ۲۴۳ معلم بهعنوان معلم برگزیده انتخاب شدند. این افراد موظف بودند تدریس عملی ارائه دهند و خدمات، دستاوردها و موقعیتهای یادگیری ایجادشده را بهصورت مستند عرضه کنند، در نهایت، ۲۶ هزار و ۵۱۵ نفر وارد مرحله ارزیابی عملی شدند که از این میان، حدود ۲۵۰۰ معلم بهعنوان « ۲۴ معلم نمونه کشوری در حال اجرا» انتخاب شدند.
وی ادامه داد: افزون بر این معلمان، ۳۵۰۰ نفر از مدیران، معاونان، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت و مشاوران نیز از مرحله منطقه به سطح استان راه یافتند. در سطح استان نیز تدریسها و عملکرد این گروهها توسط گروههای ارزیابی تخصصی مورد بررسی دقیق قرار گرفت.
در ادامه، رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش گفت: در نهایت، ۱۶۰ معلم و ۱۶۰ نفر از اعضای کادر مدرسه در حوزههای مختلف آموزشی، پرورشی، تربیتبدنی، ارزیابی عملکرد، حراست و منابع انسانی، توسط اساتید دانشگاهی و تیم داوری وزارت آموزش و پرورش ارزیابی شدند. داوری نهایی در قالب اردویی ۱۰روزه انجام گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در نتیجه این فرآیند، ۵ معلم برگزیده در دوره ابتدایی، ۵ معلم در متوسطه اول، ۵ معلم در متوسطه دوم و ۵ نفر از میان مدیران، معاونان، مشاوران، مربیان تربیتی و مراقبان سلامت بهعنوان برترینهای کشور معرفی شدند.
باقرزاده همچنین از انتخاب ۴ معلم از مدارس غیردولتی و معرفی یک مدیر و سه معلم از آموزشدهندگان سوادآموزی و بزرگسالان خبر داد.
وی اضافه کرد: هرچند معرفی یکی از مربیان پیشدبستانی و مهدهای کودک بهدلیل محدودیت زمانی میسر نشد، اما بنا به دستور مقام عالی وزارت، پیگیری این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: در جلسهای چهارساعته با مسئولان، از زحمات و تلاشهای تمامی معلمان برگزیده قدردانی شد و حضور آنان در جمع معلمان شایسته این سرزمین، افتخاری بزرگ بهشمار میرود.
باقرزاده ابراز کرد: ما در برابر عظمت معلمان احساس کوچکی میکنیم و مفتخریم که این حرکت ارزشمند همچنان ادامه خواهد داشت.
علی باقرزاده، دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم، در مراسم روز معلم و دیدار معلم نمونه کشوری با رئیسجمهور، درباره فرآیند انتخاب معلمان نمونه توضیحاتی ارائه کرد.
وی گفت: ۲٫۵ میلیون نفر از دانشآموزان، والدین و سایر معلمان در فرآیند انتخاب معلم نمونه کشوری مشارکت داشتند و در مرحله مدرسهای نیز ۶۷۰ هزار معلم در این روند حضور فعال داشتند.
وی افزود: فرآیند بررسی معلم نمونه کشوری در قالب بررسی مستندات، مشاهده تدریس بهصورت حضوری و بازدید از مدرسه انجام شد. این ارزیابیها توسط ۱۷۴ هزار داور و ارزیاب صورت گرفت.
وی تصریح کرد: تمرکز انتخاب بر موضوعاتی همچون جلوههای ویژه معلمی و عملکرد حرفهای، موفقیت در طول سالهای خدمت، سوابق ایثارگری، تدریس در مناطق محروم، مشارکت در دورههای آموزشی معلمان، ارائه خدمات آموزشی رایگان، تأمین هزینه تحصیل دانشآموزان محروم، ازخودگذشتگی و فداکاری در مراقبت از دانشآموزان، استفاده از روشهای نوین و فعال تدریس، نوآوری در خلق و ارائه تکالیف متنوع و توجه به مسئولیت اجتماعی بوده است. در حال حاضر معلمان زیادی داریم که خیر مدرسهساز نیز هستند.
وی ادامه داد: در این فرآیند، ۶ هزار معلم و مدیر در سطح شهرستان و ۳۲۰ نفر در سطح استان بهعنوان برگزیده انتخاب شدند که برای ارزیابی نهایی به تهران دعوت شدند و توسط خبرهترین کارشناسان ستادی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
باقرزاده در پایان گفت: در نهایت ۲۴ نفر شامل معلم، مدیر، مربی، مشاور و مراقب سلامت بهعنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شدند و امروز در مراسم روز معلم، در حضور رئیسجمهور هستند.
انتهای پیام/