×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۵ دی , ۱۴۰۴  .::.   برابر با : Friday, 26 December , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نرخ کرایه تاکسی‌ های پایتخت؛ از مصوبات شورای شهر تا نظارت برخط

به گزارش شهر و صنعت، معاون سازمان تاکسیرانی تهران بر مصوب‌بودن سالانه نرخ کرایه تاکسی‌ها توسط شورای شهر تهران تأکید و از شهروندان خواست تا موارد دریافت کرایه بالاتر را از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری گزارش دهند.

نرخ کرایه تاکسی‌ های پایتخت؛ از مصوبات شورای شهر تا نظارت برخط

محمد حیدری معاون سازمان تاکسیرانی تهران با اشاره به مرجع قانونی تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ های پایتخت  اظهار داشت: همه‌ساله بحث تأیید نرخ کرایه، مصوب شورای اسلامی شهر تهران است که به ما ابلاغ می‌شود و ما این را در خطوط اعمال می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر مصوبات سران قوا بر مدیریت شهری، توضیح داد: جلسات متعددی بابت نرخ کرایه تاکسی‌ های پایتخت در طول سال برگزار می‌شود و در نهایت با الهاماتی که دارد و اصلاحاتی که انجام می‌گیرد، این موضوع به سازمان تاکسیرانی ابلاغ می‌شود و ما در خطوط، بحث نرخ کرایه را اعمال می‌کنیم.

نظارت روزانه و درخواست گزارش مردمی

معاون سازمان تاکسیرانی تهران در خصوص تخلفات احتمالی رانندگان در دریافت کرایه بالاتر از نرخ مصوب گفت: گشت‌های کنترلی و نظارتی به‌صورت روزانه در پایانه‌ها و خطوط داریم. نظارت کافی روی  نرخ کرایه تاکسی‌ های پایتخت مصوب انجام می‌شود و حتی به‌صورت نامحسوس هم این موضوع بررسی می‌شود.

وی از شهروندان خواست در صورت مواجهه با افزایش غیرقانونی نرخ، به‌صورت مصداقی از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران اطلاع‌رسانی کنند.

راه‌اندازی سامانه بارکدی برای پرداخت الکترونیک و شفافیت نرخ کرایه تاکسی‌ های پایتخت

حیدری در تشریح ابزارهای نوین نظارتی اعلام کرد: ما سامانه برخطی داریم که روی برچسب‌های تاکسی‌ها بارکدی طراحی شده و به سامانه متصل است. شهروند می‌تواند با اسکن آن بارکد، نرخ کرایه تاکسی‌ های پایتخت مسیر را به‌صورت لحظه‌ای مشاهده کند و از همان طریق پرداخت الکترونیکی انجام دهد.

به گفته وی، این سیستم حتی در صورت عدم امکان اسکن توسط شهروند، پیام نرخ دقیق را برای راننده ارسال می‌کند تا به مسافر نشان داده شود و از دریافت کرایه‌های بالاتر به صورت احساسی یا شخصی جلوگیری شود.

پیگیری تخلفات و اطلاع‌رسانی به شاکی

وی در پاسخ به چگونگی پیگیری حقوق شهروندان تأکید کرد: شهروندی که با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرد، ما موظف هستیم نتیجه بررسی، مسیر طی‌شده و نحوه رسیدگی به شکایت را به اطلاعش برسانیم و او را در جریان کامل موضوع قرار دهیم.

حیدری یادآور شد که رانندگان متخلف توسط کارگروه‌های انضباطی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات مورد برخورد قانونی قرار می‌گیرند.

تلاش برای حذف نرخ‌گذاری دستی و سنتی

این مقام مسئول در پایان با اشاره به برنامه‌های آتی برای شفاف‌سازی افزود: سامانه‌ها و پلتفرم‌های مختلفی در دستور کار داریم تا  نرخ کرایه تاکسی‌ های پایتخت به‌صورت سنتی و دستی نباشد. با مدیریت عامل محترم سازمان جلسات متعددی برگزار شده و ان‌شاءالله با اجرای این برنامه‌ها، شفافیت بیشتر می‌شود و مشکلات کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.